Fono

En blogg om de gode tingene

Ski skraper, skyskraper, fuglefjær og fjær i fysikk

Legg igjen en kommentar

I dag hørte jeg denne vitsen «hva kalles en ski skraper i Norge»? Jeg forstått ikke svaret…til endelig jeg forstått at spørsmålet var egentlig «hva kalles skyskraper i Norge?». Når skal jeg klare meg å høre spontant forskjellen mellom ‘y’ og ‘u’??? Akkurat som den blå myggen historien der: https://fonolitt.wordpress.com/2015/02/11/den-bla-myggen/.

Jeg lærte idag at fjær betyr to helt forskjellige ting på norsk. Hva har «en fjær av en fugl» og «en fjær som en studerer i fysikk» i felles? Begge er fleksible og knyttet til idéen av å få noe til å bevegelse seg, ingenting mer? Når skal jeg ha bildet av en fjær hver gang jeg ser en fjær :-D.

Ja, språklæring er en hverdags sak!

Legg igjen en kommentar

