Fono

En blogg om overraskende ting

Hvordan hører du at jeg er Fransk?

Legg igjen en kommentar

Selv om jeg jobber mye med å snakke riktig norsk skjer det jo at jeg må gjenta flere ganger en enkel ord før Nordmenn forstår denne orden.

For eksempel:

– Kan jeg få te?

+ Hva vil du?

– Te

+ Te, hva mener du ???

– Te (med å prøve å uttale på en annen måten)

+ Nei, vi har ikke teip, dessverre!

– Nei, te, jeg vil gjerne drikke te [og i hodet mitt: uffda, er det så vanskelig til å gjette hva som jeg vil på et serveringsted??]

+ Ah, du mener te!

– Ja akkurat, kan du si meg forskjellen med den måten du uttaler det og hva jeg sier?

+Nei jeg vet ikke…

 

En liten forskjell i uttalen fra hva forventes, og vips, forstår folk plutselig ikke. Vi er jo i et land hvor det er ganske mye variasjon med uttalen fra folk til folk, fra en dialekt til en annen så må jo være folk vant til å høre på variasjoner i språk? Neste gang kommer jeg å si «kan jeg få en kopp te» så blir det sikkert lettere å forstå…Eller må jeg kanskje begynne å drikke kaffe?

Her er en artikkel om uttalen for innvandrere:

http://forskning.no/sprak/2008/02/hva-skjer-nar-innvandrere-snakker-norsk

Sikkert er vokalene forskjellige på fransk og norsk, pluss tonefall, pluss at vi har ikke noe korte eller lange vokaler på fransk, pluss…, pluss…

Legg igjen en kommentar

