Fono

En blogg om de gode tingene

Rosalia Alpina

2 kommentarer

Hei hei, se på meg! Se hvor pen er jeg! Har du allerede sett en så fin insekt som meg? Alle beundrer meg. Se på antennene mine… Ja ja selvfølgelig kan du ta så mange bilder av meg som du vil…20 eller mer! Den blåfargen kler meg veldig fint ikke sant? Nei nei, jeg er ikke en blå mygg, jeg heter Rosalia Alpina og tilhører ordenen biller. Det er ikke hverdag at du kan se meg med denne kostymen…Jeg er i formen av en larva mest av livet mitt (i 2-3 år) og er voksen bare omtrent 10 dager. Jeg trives best i døde trær og stubber (min favoritt er bøk). Jeg er sjelden og er fredet. Jeg har allerede forsvunnet fra sør Sverige. Jeg kan nå finnes i Sentral Europa, Det nære østen, og Kaukasia. Hvis du se meg i Frankrike kan du rapportere observasjonen din her på OPIE nettsiden (OPIE = Departement for insektene, Office pour les insectes et leur environnement).

Finere bilder av meg kommer snart (på en annen kamera)...Hvor mange bilder av meg ble tatt?  Minst 20! Jeg var veldig tålmodig og ikke stikket av!

Finere bilder av meg kommer snart (med en annen kamera)…Hvor mange bilder av meg ble tatt? Minst 20! Jeg var veldig tålmodig og ikke stikket av! (Observert i Vercors, der, 50 km Sør for Grenoble, Frankrike).

2 thoughts on “Rosalia Alpina

  1. Hé, regardez moi! Regardez comme je suis jolie! Avez-vous déjà vu un insecte aussi beau que moi? Tout le monde m’admire! Regardez un peu mes antennes…Oui oui, bien sûr, vous pouvez prendre autant de photos de moi que vous voulez…20 ou plus! Le bleu me va bien, n’est-ce pas? Non non, je ne suis pas un moustique bleu (référence à un post écrit précédemment sur ce thème), je m’appelle Rosalie Alpine et appartiens à la famille des coléoptères. Mais, ce n’est pas tous les jours que vous pouvez me voir avec ce costume. Je passe la plupart de ma vie sous forme de larve (pendant 2-3 ans) et suis adulte seulement une dizaine de jours. Je me plais beaucoup dans les arbres morts et les souches (en particulier les hêtres). Je suis rare et protégée. J’ai déjà disparu du sud de la Suède. Maintenant vous pouvez me trouver en Europe centrale, Proche Orient et Caucase. Si vous me voyez en France, vous pouvez rapporter votre observation sur le site de l’OPIE (OPIE = Office pour les insectes et leur environnement).

  2. Tilbaketråkk: Hvor bor du, Rosalie? | Fono

Legg igjen en kommentar

