Fono

En blogg om de gode tingene

Nye ord

Legg igjen en kommentar

Det er ikke en eneste uke hvor jeg ikke leser/hører tilfeldig nye ord på norsk. Bland annet, i de siste:

– å gi blaffen

– å sitte i le; lesiden

– lunket vann

– å sove anføttes

– å snuble; snublebluss

– å lirke

– melis (ja, ja veldig forskjellig fra melisse!)

– ruter knekt; spar konge; spar ess (jeg viste ikke at «Ruter» og «Spar» var noe andre enn transportservice og butikk!)

– vårjevndogn

– en flis i fingeren; å dra flisa ut av fingeren

– nebbet til fugler

-…

Om jeg husker disse ord kommer mye an på hvor ofte jeg «møter» igjen disse ordene i de neste ukene. Hvis de inneholder «u» og «y» eller «skj» «og «kj», eller «å» og «o» trenger jeg mer tid for å huske nøyaktig ordene siden jeg blander disse lydene. «ø» og «o» blander jeg fortsatt også ganske ofte fordi bokstavene ligner skriftlig. Akkurat som alle ordene som inneholder lyder/vokaler/bokstaver som ikke eksisterer på fransk får dårlig plass i hjernen min!

Legg igjen en kommentar

