Fono

En blogg om overraskende ting

Hjelp, jeg forstår ikke dansk!

Legg igjen en kommentar

Du snakker norsk? Så mååå du forstå også dansk, selvfølgelig! Nei nei nei! Jeg hører på danske folk med store øyer og prøver å forstå dem med beste vilje. Jeg er glad når det finnes noe som jeg klarer til å sammenligne med norsk. 15% forstått? Hurra, da kan jeg prøve å svare på norsk og jeg ser i følge ansiktet til den jeg snakker med, om jeg gjettet riktig de andre 85%.

Herregud, hvordan to språk som ligner så mye skriftlig kan ha så mange forskjeller i uttale? Hvorfor er dansk så komplisert? Hæ? Svarer du at den franske uttalen er jo ikke mer logisk enn dansk? Ah…(sjenert smil fra meg), joda det er helt enkelt: hein, un, hum, ain, ains, aint, aints, ein, eins, eint, eind, in, uttales akkurat på den samme måten…Eller…nei, dette er ikke helt sant; hva som er helt sant er at disse stavelsene uttales akkurat på den samme måten * i noen tilfeller* (se på eksemplene under). Å snakke er ikke vanskelig på fransk, men å skrive er kanskje litt vanskelig :-)!
Vil du lære mer om fransk uttalen? Dette uttales på den samme måten:

Hein (interjeksjon)
un (ex. un train, et tog)
hum (ex. humble = beskjeden)
ain (ex. train = tog)

ains (ex des trains, flertall av «train»)
aint (ex. saint = saint)

aints (ex. saints – flertall av «saint»)
eint (ex. il peint = han maler)

eins (ex. tu peins = du maler)
eind (ex. il éteind = han slår av)
in (ex: lin = lin)

Listen er ikke komplett!!

Legg igjen en kommentar

