Fono

En blogg om overraskende ting

Konversasjon eller støy?

Legg igjen en kommentar

I det siste har jeg gjort fremskritt i å forstå hva som folk sier på norsk selv om de ikke snakker «tydelig bokmål». Dette er jeg veldig fornøyd om. Likevel trenger jeg en permanent innsats for å skjønne hva som folk sier på norsk. I dag hadde jeg radio i backgrunnen. Etter en stund merket jeg at jeg hadde absolutt ingen idé om hva det ble snakket om. Hvordan analyserer vi konversasjon når vi ikke passer på hva som er sagt, ikke hører bra, eller ikke forstår bra? Dette spørsmålet gjelder faktisk ikke bare norsk men kommunikasjon på generell! Hvordan kan vi fileterer hva som vi er interessert i når det finnes 20 personer som snakker om forskjellige ting på samme tid? Hvordan hjernen klarer å rekonstruerer hva som ble sagt mens vi bare forstår ganske lite? Helt fantastiske egenskaper faktisk! Derfor må vi ikke klage da man ikke forstår, og gleder seg når man kan forstå!

Legg igjen en kommentar

