Fono

En blogg om de gode tingene

Hvem er gammel?

Legg igjen en kommentar

Selv om det er helt vanlige uttrykker tar jeg ofte feil med bøyningen av gammel/eldre/ ung/yngre. På fransk bruker vi konstruksjonene «mindre/mer gammel» og «mer/mindre ung», helt feil på norsk!!
Men hvem er gammel, akkurat ?

Da jeg var i Tbane hørte jeg på to studenter som sa noe lignende til dette:
jeg er 22. Hvor gammel er du? [Den første studenten]
jeg vil ikke si deg fordi du skal si at jeg er gammel [Den andre studenten]
28…? Si meg hvor gammel er du! [Den første studenten insisterte]
Nei da, jeg er jo ikke sååå gammel! Jeg er 25. Når synes du at vi er gamle?
hum…jeg tror du er akkurat på kanten. Vi begynner å være gamle rundt 25-28. [Den første studenten]

Jeg var helt stille og begynte å være i tvil om jeg var sååå gammel ifølge disse to studenter. Nå tenker jeg på en mann som jeg kjente og var 103 år gammel. Han var likevel interessert i å lære nye teknologier (Internet), hadde alltid lyst til å fikse ting eller snekre gaver til venner og familie…»kan du være så snill og ikke gå på taket for å reparerer taksteinene» sa barna hans da han var rundt 85 år gammel. På en måte, selvfølgelig var han gammel; hele kroppen sin var trøtt og treg, og han kunne ikke høre bra. På den andre siden oppførte han så mye som hva som noen yngre: aktiv, nysgjerrig, glad i livet og glad i å lære ting!

Legg igjen en kommentar

