Fono

En blogg om overraskende ting

Å skrive på norsk

Legg igjen en kommentar

Å skrive på norsk er en behagelig utfordring til meg selv. Tenk først at jeg skriver ofte med en fransk tastatur. Så ble jeg vant til å holde tilsammen «shift + altGr +^» og så «a» for  å skrive den enkle bokstaven «å». Jeg bruker forskjellige ordbøker (fransk til norsk, bare norsk, eller engelsk til norsk), og også stavkontroll. Men det er sannsynligvis ikke nok! Jeg søker ofte på Internett med anførselstegn rundt uttrykket, og da får jeg regelmessig: Fant ingen resultater for «blablabla». Da begynner virkelig utfordringen…hva skal jeg forandre? artikkelen? preposisjonen? Eller en ganske annen konstruksjon med en annen måte å tenke på? Helt morsomt at jeg kan ofte ikke si akkurat det samme på fransk og norsk! Jeg må være tålmodig…Selvfølgelig skriver jeg litt rar og uriktig norsk. Jeg blir alltid glad for at folk sier meg at dette eller dette er feil! Så…hva er underlig i dette innlegget?

Legg igjen en kommentar

