Fono

En blogg om overraskende ting

Å lekke eller leke

1 kommentar

Hører du hva som er forskjellig mellom ‘å leke’ og ‘å lekke’? Fransk (geh)øret mitt synes at det er nesten det samme. Trenger vi faktisk å uttale disse ordene på en forskjellig måte? ‘Jeg lekker’ og ‘kranen leker’ høres rart ut! Det samme for ‘fjel’ og ‘fjell’! Men jeg husker at da en italiensk venn uttalte på fransk «vin» (vin) istedenfor «vent» (vind) var jeg likevel i tvil om hva han mente, selv om jeg kunne jo forstå fra bakgrunnen. Takk til de som er tålmodige nok for å snakke norsk med meg!

One thought on “Å lekke eller leke

  1. Tilbaketråkk: Hva må vi spise??? | Fono

Legg igjen en kommentar

